تسریع در پیشران هسته‌ای، گزینه ایران مقابل آمریکا


سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين که برخي رسانه‌هاي خارجي در تحليل‌هاي خود عنوان کرده‌اند که اعلام آغاز فعاليت ايران بر روي پيشران هسته‌اي در واکنش به اقدامات آمريکا در رابطه با برجام بوده است، خاطرنشان کرد: موضوع پيشران‌ هسته‌اي از برنامه‌هاي در دستور کار کشور بوده اما سرعت دادن به آن و در اولويت قرار دادنش بي‌ارتباط با برجام و نوع رفتار طرف مقابل به ويژه آمريکايي‌ها نيست.
بهروز کمالوندي در گفت‌وگو با ايسنا در توضيح نامه ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در رابطه با آغاز فعاليت بر روي پيشران‌ هسته‌اي، اظهار کرد: بر اساس کد اصلاحي 3.1، وقتي يکي از کشورهاي عضو آژانس تصميم مي‌گيرد پروژه‌اي مرتبط با چرخه سوخت هسته‌اي را در پيش گيرد بايد درباره آن به آژانس اطلاع دهد و در مراحل بعد اطلاعات طراحي ارائه خواهد شد. وي با اشاره به دستور رييس‌جمهور به سازمان انرژي اتمي‌و ماموريت اين سازمان براي بررسي و تحقيق در رابطه با مراحل طراحي و ساخت پيشران هسته‌اي، ادامه داد: بر اساس دستور رييس‌جمهور قرار بود سازمان انرژي اتمي‌گزارشي را به رييس‌جمهور در اين رابطه ارائه کند که اين گزارش ارائه شده و شامل جنبه‌هاي علمي‌تحقيقاتي کار است. بعد از آن سازمان وظيفه دارد اقدامات بعدي را در پيش گيرد. مهم‌ترين مساله تامين اعتبار اين پروژه بود که اعتبارات لازم نيز پيش‌بيني شده است. کمالوندي گفت: آنچه در اين مرحله بايد به آژانس اطلاع داده مي‌شد اعلام شده است اما براي ارائه اطلاعات بعدي زمان‌بندي مشخصي نداريم، بسته به امکان‌سنجي کار، اطلاعات بعدي که احتمالا مربوط به اطلاعات طراحي يا DIQ است، ارائه خواهد شد.
وي در ادامه در رابطه با پيشرفت‌هاي کار در سايت فردو در مورد سانتريفيوژهاي مرتبط با ايزوتوپ‌هاي پايدار، تصريح کرد: بر اساس برجام در رابطه با ايزوتوپ پايدار بايد با همکاري روسيه کارها انجام شود که قرار است با استفاده از ماشين‌هاي IR-1 انجام شود. تغييرات آبشاري و مورد نياز در آنها نيز بايد انجام شود تا ايزوتوپ پايدار توليد شود. در حال حاضر مرحله تحقيقاتي و بررسي انجام شده و الان در مرحله پايلوت کار هستيم يعني آنچه روي کاغذ بوده است در حال پياده‌سازي است.
کمالوندي نتايج کار براي توليد ايزوتوپ پايدار را مثبت و مطلوب ارزيابي کرد.
وي در رابطه با زمان پايان مرحله پايلوت براي توليد ايزوتوپ‌ پايدار با بيان اينکه به طور مشخص نمي‌توانيم زماني را اعلام کنيم، افزود: براي توليد ايزوتوپ پايدار بر اساس برجام دو آبشار علاوه بر اين در چارچوب برجام در سايت فردو نصب هستند به کار اضافه مي‌شوند اما اينکه چه زمان آنها آماده ورود به پروسه عملياتي هستند دقيق نمي‌توان بيان کرد.
کمالوندي توضيح داد: ايزوتوپ‌ها به دو نوع پايدار و ناپايدار تقسيم مي‌شوند که هر کدام استفاده خاص خود را دارند. ايزوتوپ پايدار در توليد دارو و به طور کلي در عرصه پزشکي و نيز صنعت و محيط زيست کاربرد دارد و بسيار ماده گران‌ قيمتي محسوب مي‌شود و کشورهاي بسيار کمي‌توليدکننده آن هستند. همچنين به لحاظ تکنولوژي يکي از پيشرفته‌ترين و پيچيده‌ترين تکنولوژي‌ها در دنيا محسوب مي‌شود. اگر بخواهيم مثالي براي فهم اين موضوع بزنيم بايد بگويم مثل ساخت ترازويي است که با آن اجسام فوق سبک را اندازه‌گيري مي‌کنند.
کمالوندي: چهارمين سمينار همکاري‌هاي هسته‌اي در چارچوب برجام اواخر فروردين در چين برگزار مي‌شود.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در ادامه در رابطه با آخرين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اظهار کرد: مهم‌ترين نکته اين گزارش اعلام پايبندي ايران به تعهداتش طبق برجام براي دهمين بار است. همچنين اين گزارش در موضوع ايزوتوپ پايدار و پيشران هسته‌اي آخرين اطلاعاتي که ايران در اختيار آژانس قرار داده را بيان کرده است.
وي ادامه داد: در موضوعات ديگر از جمله کارخانه آب سنگين، باز طراحي راکتور خنداب و فعاليت‌هاي هسته‌اي ديگر، ايران به تعهداتش عمل کرده است و در عين حال پيشرفت‌هايي هم در آنها داشته است.
اين مقام سازمان انرژي اتمي‌گفت: ما در باز طراحي راکتور اراک پيشرفت خوبي داشته‌ايم و به زودي چيني‌ها نظرشان را در رابطه با طراحي تفصيلي ارائه شده از سوي ايران بيان خواهند کرد.
 کمالوندي در ادامه از برگزاري چهارمين سمينار همکاري‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب برجام، ضميمه 3 در چين در اواخر فروردين ماه سال آينده خبر داد و گفت: دور اول اين سمينار در بروکسل، دور دوم در مسکو و سومين آن در اصفهان برگزار شد و سمينار بعدي با محوريت ايران و چين در پکن برگزار مي‌شود اما نمايندگان کشورهاي 1+5 نيز در اين سمينار حضور دارند.